Doorgaan naar hoofdcontent

In 1986 was ik 10 jaar en zo zag het leven er uit ...


In 1986 was ik 10 jaar, graag neem ik jullie even terug mee in die tijd - aah the 80s, nostalgie.
In 1986 woonde ik met mijn ouders in een rijhuis in Ruisbroek (Sint-Pieters-Leeuw, Vlaams-Brabant).  Ik zat toen nog op de lagere school, nl de zustersschool en zat in het 5de leerjaar.  Aangezien ik van eind augustus ben was ik meestal de jongste van de klas.
Wat deed een tiener zoal in die tijd, ik speelde graag buiten met mijn vrienden, speelde ook nog graag met Barbie, fietsen en rolschaatsen kan natuurlijk ook niet ontbreken.

Eerst een paar algemene facts over het jaar '86 :
De top 5 singles :
  1. Elton John - Nikita
  2. Feargal Sharkey - A good heart
  3. Billy Ocean - When the going gets though, the tough gets going
  4. Survivor - Burning heart
  5. Cock Robin - The promise you made
Maar de hit van dat jaar dat mij vooral bijgebleven is "J'aime la vie" van Sandra Kim.  In 1986 wint Sandra Kim het Eurosongfestival.   Een jong meisje van 13 jaar, ook al zingt ze "moi j'ai quinze ans et je te dis j'aime la vie".  Toen keken we nog met z'n allen naar het Eurosong, gezellig in de zetel en puntjes geven.
Ik kreeg naderhand ook de single "J'aime la Vie" en deze speelde ik vaak op mijn platenspeler in mijn kamer.

De 5 films die mij bijgebleven zijn : 
  1. Stand by Me, film met de nog jonge River Phoenix.  Jonge knaapjes die op zoek gaan naar het lichaam van een overleden jongen.  4 totaal verschillende jongens met hun eigen problemen maar samen gaan ze volwassener worden door dit avontuur.
  2. Manon des Sources, franstalige film maar aangezien mij papa franstalig is keken wij dan ook vooral naar de franse TV in die tijd.  Prachtige film met een heel aangrijpend verhaal.
  3. Labyrinth met David Bowie.  Ik was erg onder de indruk van deze film, een goede mengeling tussen de Wizard of Oz en Alice in Wonderland.
  4. Top Gun, wie heeft deze niet gezien in de 80s?  Met de knappe Tom Cruise alias Maverick.  En een prachtig song "Take My Breath away" van Berlin.
  5. Youngblood, wat een cast voor een 10 jarig meisje, Rob Lowe, Patrick Swayze en Keanu Reeves!  Youngblood (Rob Lowe) is een jonge dat ervan droomt om in het nationale Hockey team te spelen. Hij doorgaat goede en slechte tijden en wordt verliefd op de dochter van de coach.  Een typische 80s film dat menig maal door de cassettenrecorder ging bij ons thuis.

Tekenfilms die hoorden er ook nog bij:
Als 10 jarige keek ik toch ook nog héél graag naar tekenfilms, ik herinner me dat ik vooral naar volgende tekenfilms graag keek : 
  1. Jem & The Holograms, was pittig, kleurrijk en muzikaal, een toppertje.
  2. Les mysterieuses cités d'or, de jonge wees Esteban en zijn begeleider Mendoza gaan samen op zoek naar de naar de nieuwe wereld en de steden van goud.
  3. Tom Sawyer, het liedjes van deze tekenfilm is mij steeds bijgebleven, in het frans ook, Tom Sawyer c'est l'Amerique, les symbole de la liberté, il est né sur le bord du fleuve Missisipi, Tom Sawyer c'est pour nous tous un ami.
  4. Inspecteur gadget, de nonkel van Penny is een nogal onhandige inspecteur met allerhande gadgets die hij kan gebruiken.  Ik vond deze altijd vrij grappig vooral de interactie tussen inspector gadget met zijn nichtje en de hond.
  5. Dragon ball, Song Goku, de kleine jongen met een apenstaartje dat samen met zijn vriendin Bulma op zoek gaat naar Dragon Balls.  De japanse manga's werden in die tijd populair, het mocht dan wel een gevechtstekenfilm zijn, het aan een aardig kantje waardoor ik het als meisje ook wel kon appreciëren.

Wat is mij nog bijgebleven uit het jaar 1986 : 
28/01 : 
De Amerikaanse space shuttle Challenger explodeert 73 seconden na de lancering. De 7 bemanningsleden sterven. Het zijn: Francis Scobee, Michael Smith, Judith Resnik, Ellison Onizuka, Ronald McNair, Gregory Jarvis en Christa McAuliffe.


En last but not least de Dresscode : 
Sportieve kledij was erg in, breede truien, beenverwarmers, haarbandjes, sneakers.
Voor mij was Madonna de trendzetter in die tijd, we zagen haar steeds vaker op MTV en alle meisjes wouden wel stiekem om Madonna lijken.

Kleine Throwback naar het jaar 1986.  Ik ben al de hele tijd aan het glimlachen bij het schrijven van dit artikel.  Ik voel me even weer kind, zorgeloos, 10 jaar,..

Wat is jullie bijgebleven van het jaar 1986, hou oud waren jullie in 1986?
Laat het mij gerust weten even samen herinneringen ophalen.

Tot schrijfs,

Pascale x


#blog #belgischeblogger #blogging #1981 #80s #retro #Barbie #music #songs #movies #film #dresscode #fashion #tekenfilms #animatedmovies #madonna #throwback

  

Reacties

  1. Ik was 15 en droeg een sjaal in mijn haar en kanten handschoentjes zonder vingers, net als Madonna. Ten minste, dat droeg ik als ik alleen was in mijn kamer, overdag droeg ik een super streng schooluniform... Karin

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Home-made Limoncello, een origineel en persoonlijk cadeautje!

In mijn vorig artikel konden jullie tips vinden over het dekken van een mooie kersttafel. Eén van de tips was een huisgemaakte tractie op tafel presenteren. Ik kies ervoor om jullie vandaag uit te leggen hoe jullie een lekkere huisgemaakte Limoncello kunnen aanbieden. Ingrediënten :  5 bio citroenen 400 gr suiker 1/2l water 1/2l alcohol 94° Stap 1 :  Was de citroenen. Schil ze daarna met een dunschiller  (probeer het wit vliesje te vermijden, dit maakt de limoncello bitter) Stap 2 :  Leg de citroenschillen samen met enkele schijfjes citroen in een pot, overgiet met de alcohol en sluit af. Laat de pot gedurende een week rusten. Stap 3 :  Na een week bereid je met het water en de suiker een siroop. Breng aan de kook, laat 5 minuten koken en laat dan afkoelen. Giet de siroop bij de ondertussen volledig geel geworden alcohol en zeef. Giet in fles(sen) en bewaar nog minstens 5 weken op een koele plaats. Daarna kan je van

Mijn 5 lievelingsseries

Na een pol op instagram hebben jullie beslist, deze maand willen jullie weten wat mijn 5 lievelingsseries zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat het moeilijker is dan verwacht om er maar 5 uit te kiezen. Zo heb ik bvb series waar ik in mijn jeugd heel vaak naar keek en zijn er de hedendaagse series. Daarom zal ik mijn top 5 in tweevoud opgeven 😊 Graag begin ik met de hedendaagse series (series na 2000):  5. Breaking Bad: Wie heeft het verhaal van Walter White niet gevolgd?  Eén van de meest bekeken series op netflix en volgens mij ook de beste serie van de laatste jaren.  Deze staat welverdiend op de 5de plaats in mij lijstje. De serie liep maar liefst 5 seizoenen met een totaal van 62 afleveringen.  Als je één van de weinigen bent die de serie nog niet gezien heeft, geloof de hype, het is echt zo goed! Walter White (Bryan Cranston) heeft het moeilijk om financieel rond te komen daarom combineert hij een job als leraar chemie met een part-time job in de carwash.  Op de da

Een week lang alle dagen een Chef aan tafel...

Koken is één van mijn passies en vorige week bracht ik alle dagen een Chef aan tafel. Er zijn tegenwoordig heel wat Chefs die boeken uitbrengen over klassieke, gezonde, gemakkelijke, snelle,... recepten. Ik koos voor boeken dat in mijn kast liggen en dit is een vrij breed gamma.  Ik kook vooral klassiek maar probeer toch regelmatig een gezonde touch in mijn menu te brengen. De genodigde Chefs waren deze week : Hemsley and Hemsley : de zusjes Jasmine en Melissa zijn 2 Britse meisjes die ons gezond, lekker en gemakkelijk leren koken.  De kookboeken van de zusjes zijn een echte aanrader, mooie foto's, duidelijke uitleg en aangename tips.  Het leuke is dat je alles makkelijk kan maken en de ingrediënten gemakkelijk terugvindt in de supermarkt. Jamie Oliver : aka "The Naked Chef" , wie zag hem nog niet op TV verschijnen.  Een leuke, eenvoudige sympathieke jonge man die ons steeds opnieuw kan doen watertanden.  Ook hij toont ons aan dat koken niet moeilijk hoe